استراتژی شبکههای اجتماعی نیازمند تدوین و طراحی است.
برای موفق شدن در یک کار ، داشتن استراتژی اصولی و استاندار نیاز میباشد، مخصوص در دیجیتال مارکتینگ این استراتژیها نمود بیشتری دارند.
نداشتن یک استراتژی منسجم و مدرن ،باعث ضررهای سنگین به کسب و کار میشود و منجر به عدم نتیجه کمپین میشود. یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ که امروزه بسیار کاربرد دارد حضور و بازاریابی در شبکههای اجتماعی است، به همین دلیل مفهوم استراتژی شبکههای اجتماعی دارای اهمیت است.
در حال حاضر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، آپارات و… در کشور ما از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و برندها میتوانند با حضور درست و اصولی در این شبکهها پیشامد بسیار خوبی را برای خود رقم بزنند.

استراتژی شبکههای اجتماعی چیست؟
استراتژی به زبان ساده یعنی نقاط قوت و ضعف و نیازها را شناسایی کنیم و سپس هدفی را تعیین کنیم و مسیری را مشخص کنیم تا بهترین شکل ممکن به هدف برسیم.
استراتژی در شبکههای اجتماعی به ما کمک خواهد کرد که یک سری ابزار و سبک حضور در شبکه اجتماعی را شناسایی کنیم، از آنجا که شبکههای اجتماعی منعطف هستند برای هر رسانه نیازمند ابزارهای مختلفی هستید.
تنها محتوای تولید شده تفاوت شبکههای اجتماعی نیست بلکه با توجه به امکانات که دارند میتوان به بهترین شکل ممکن یک برند را به مخاطب معرفی کند، بدین ترتیب برای مدیریت شبکههای اجتماعی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.
مراحل تدوین استراتژی برای شبکههای اجتماعی
بررسی موقعیت کسب و کار
در این مرحله شما موظف هستید که تحلیل درستی از وضعیت کسب و کار خود در بازار داشته باشید. شما باید بررسی کنید که مخاطبین و مشتریان شما چه کسانی هستند ، چه محصولاتی دارید و مزایای رقباتی شما و محصول چیست و رقبا در چه وضعیتی قرار دارند.
در حقیقت در این مرحله مخاطب شناسی اهمیت بسیاری دارد تا بتوانید با استفاده از آن بهترین استراتژی شبکههای اجتماعی را تدوین کنید.
اهداف
مرحله دوم هدف گذاری است که بر اساس استاندارد جهانی SMART انجام میشود در واقع اهداف اصولی ویژگیهای مهمی دارند که عبارتند از:
- خاص: هدفی را تعیین کنید که تنها مختص کسب و کار شما باشد.
- قابل اندازه گیری: هدف باید قابلیت اندازهگیری داشته باشد تا بتوان بر براساس کمیتهای مختلف آن را بسنجیم.
- دسترسی پذیری: اهدافی را که تعیین میکنید باید در دسترس باشند در حقیقیت هدف باید منطقی و ممکن باشد تا بتوانیم به آن برسیم.
- مرتبط بودن: اهداف ما باید با نیاز مخاطب و سیاستهای کسب و کار مرتبط باشد.
- Time Bounded: و در اخر اهداف باید بازه زمانی داشته باشند و در زمان مقرر محقق شوند.
استراتژی ها
پس از بررسی موقعیت فعلی کسب و کار و تعیین هدف حال باید استراتژیهای خود را در بخشهای مختلف تعیین کنید. باید ببینیم استراتژیهای ویدئویی یا استوری کدام یک بهتر است تا به هدف نزدیکتر شویم. در حقیقت اول باید ببینم مخاطبین ما در کدام شبکه حضور دارند و در چه ساعتی با چه محتوایی باید به سراغ آنها برویم.
تاکتیک ها
عمل
بعد از معین کردن تاکتیکها حال نوبت اجرای هر بخش از استراتژی است که باید به صورت منسجم و متمرکز انجام شود.
در این بخش کاملا با کارهای اجرایی و مراحل عملیاتی سر و کار داریم. به طور مثال مشخص کردن فعالیت روزانه و در چه ساعتی یک پست در لینکدین منتشر شود و مسئول اجرای آن باید در زمان مقرر کار را انجام دهد.
کنترل
اخرین مرحله در تدوین استراتژی شبکههای اجتماعی این است که مراحل را کنترل کنید.
باید شاخصهای کلید عملکرد را بررسی کرده تا ببینیم چقدر با اهداف خود نزدیک شدیم.
نحوه پیادهسازی استراتژی شبکههای اجتماعی
بعد از تدوین استراتژی شبکههای اجتماعی که در قسمتهای فوق آن را بیان کردیم، حال زمان پیادهسازی آن میرسد. شما باید تمام مراحل فوق را گام به گام پیادهسازی کنید و بعد از مشخص کردن فازهای مختلف یک تقویم، محتوای کانال ،جذاب آماده شده که در آن مشخص میشود فعالیتهای شما در شبکههای اجتماعی به چه صورتی خواهد بود و زمان انتشار محتوا در چه زمانی است.
اهداف مهم برای تعیین استراتژی شبکههای اجتماعی
در این قسمت از مقاله میخواهیم اهداف مهم را برای تعیین استراتژی شبکههای اجتماعی را بیان کنیم که عبارتند از:
افزایش آگاهی برند: افزایش آگاهی برند، اولین و مهمترین هدف در تدوین استراتژی شبکههای اجتماعی است که شما باید سعی کنید با محتوای جذاب و هدفمند ارتباط خود را با مخاطب حفظ کرده تا بتوانید آگاهی افراد را نسبت به برند خود افزایش دهید.
افزایش فروش: اگر شما صاحب یک کسب و کاری هستید که خدمات و محصولی ارائه میدهد، پس هدف شما افزایش فروش است. به همین دلیل از اهداف مهم استراتژی شبکههای اجتماعی این است با ایجاد تعامل با مخاطب ، او را به سمت سایت فروشگاهی خود سوق دهید تا کاربران به مشتریان بالقوه تبدیل شوند.
بهبود نرخ بازگشت سرمایه: شما با تعریف KPIهای مختلف میتوانید عملکرد برنامه خود را بسنجید و این از جمله مزایای بزرگ دیجیتال مارکتینگ است بر همین اساس در تدوین استراتژی شبکههای اجتماعی میتوانید نرخ بازگشت سرمایه را پیش بینی کنید و بهینه سازیهای لازم را انجام دهید.
بهبود کیفیت فروش: یکی از اهداف مهم تدوین استراتژیهای شبکه اجتماعی بررسی و تحلیل رفتار مشتریان است ، همچنین شما باید برای کیفیت فروش و خدمات پس از فروش را نیز تلاش کنید.
رهبری بازار: از دیگر اهداف استراتژی شبکههای اجتماعی این است که از رقبا ی خود پیشی بگیرید ،رهبری بازار رو در دست بگیرید و برای اینکه کار باید تحلیل خوبی بر روی رقبا داشته باشید.
عناصر موفقیت در استراتژی شبکههای اجتماعی
برای اینکه در استراتژیهای شبکههای اجتماعی به موفقیت برسید باید موارد مختلفی را رعایت کنید که در ادامه برخی از عناصر موفقیت در استراتژیهای شبکه اجتماعی را بیان خواهیم کرد:
- اهداف مشخص: همانطور که در قسمتهای فوق نیز بیان کردیم، داشتن هدف مشخص و خاص در استراتژی شبکههای اجتماعی تاثیر زیادی دارد به همین دلیل تلاش کنید بر اساس مدل SMART هدف گذاری خود را انجام دهید.
- بررسی شبکههای اجتماعی: همیشه باید پروفایل خود و رقبا را در شبکههای اجتماعی بررسی کنید تا با هر فضا بهتر آشنا شوید.
- انتخاب بستر مناسب: یکی از گامهای مهم استراتژی شبکههای اجتماعی این است که بستر مناسب را انتخاب کنید زیرا مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند.
- مخاطب شناسی دقیق: از مهمترین عناصر موفقیت شما در استراتژی شبکههای اجتماعی شناخت دقیق مخاطبین هدف و تعیین پرسونای مخاطب است.
- ابزارهای کمکی: استفاده درست از ابزارهای شبکه اجتماعی از عناصری است که در موفقیت استراتژی شبکههای اجتماعی نقش بسزایی دارد این ابزارها شامل خودکارسازی فرایندها و موارد تحلیلی و … میشود.
- ارتباط مستمر: ارتباط مستمر با مخاطب بسیار ارزشمند سعی کنید همیشه با مخاطب ارتباط موثری برقرار کنید.
فکر می کنید کدام استراتژی شبکه های اجتماعی در ایران شکست خورده است؟
لطفاً حتما در کامنت ها برایمان نظراتان را ثبت کنید.
همچنین مطالعه نمایید: خدمات دیجیتال مارکتینگ
0 دیدگاه