” شرکت نوکیا ” یکی از شرکت های معروف در سطح جهان است که در طول سال های فعالیت خود، با فراز و نشیب های زیادی مواجه شده است.
بیش از 150 سال است که این شرکت در زمینه های مختلفی چون وسایل الکترونیک و گوشی هاس همراه فعالیت دارد.
در ایران، همه ما این شرکت را با آن گوشی های ساده، ولی پرکاربردی می شناسیم که قبل از عرضه گوشی های اندورید، در دست اکثر ما دیده می شد.
شرکت نوکیا، اولین برندی است که در صنعت تلفن همراه به موفقیت دست یافته است.
در این مقاله به معرفی شرکت نوکیا می پردازیم تا به طور جامع و کامل با این شرکت آشنا شویم.
تاریخچه شرکت نوکیا
در سال 1865 ، “فردریک ایدستام” در فنلاند جنوبی یک کارخانه کاغذسازی را تاسیس می کند. دومین کارخانه کاغذسازی را هم در نزدیکی شهر نوکیا تاسیس می کند.
بعد از گذشت 6 سال، یعنی در سال 1871 ، ایدستام به همراه دوستش “لئو ماچلین”، شرکتی به اسم “نوکیا ای بی” را تاسیس کردند.
در سال 1896 ، ماچلین رئیس این شرکت می شود و عملکردهای این شرکت را در سال 1902 گسترش می دهد.
شرکت نوکیا ای بی، فعالیت های خود را در حوزه تولید برق شروع می کند.
در سال 1922 ، به خاطر جنگ جهانی دوم، این شرکت نزدیک بود ورشکست شود، ولی در نهایت، شرکت “فینیش رابر ورکس” سهام این شرکت را خریداری می کند و باعث می شود که شرکت دوباره سر پا شود.
رشد و پیشرفت این شرکت در دهه 1930 به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.
در سال 1967 ، سه شرکت نوکیا ای بی، فینیش رابر ورکس و شرکت Kaapelitehdas با یکدیگر ادغام می شود و در نهایت، شرکت نوکیای امروزی را می سازند.
شرکت نوکیا در چهار حوزه کاری تحت بازسازی قرار گرفت که الکترونیک و کابل، از جمله این حوزه ها هستند.
سپس، شرکت نوکیا شروع به ساخت وسایل ارتباطی و ماسک گاز می کند.
در نهایت، تمرکز این شرکت بر روی صنعت مخابرات بیشتر شد و تا به امروز هم ادامه یافت.

چرا شرکت نوکیا با شکست مواجه شد؟
شرکت نوکیا در زمینه مخابرات و زیرساختارهای دیجیتال، یک رهبر جهانی به شمار می آمد.
از سال 1998 تا سال 2012 ، این شرکت بزرگ ترین فروشنده تلفن همراه بود.
با این حال، تعدادی از تصمیمات نادرست باعث شد که این شرکت شکست بخورد!
نوکیا در تله ای گیر افتاد که اکثر شرکت ها در آن گیر می کنند.
در واقع، این شرکت فکر می کرد که نوآوری در محصول اصلا ضرورتی ندارد.
بنابراین، محصولات خود را با کمترین تغییرات به بازار عرضه کرد و فکر می کرد که بر روی سهام بازار آن هرگز تاثیر منفی نخواهد گذاشت.
به طور کلی، این شرکت نتوانست همزمان با تغییر زمان و فناوری خود را به روز کند.
در ادامه، شکست نوکیا را در چند بعد بررسی می کنیم:
عدم انطباق و هماهنگی با محیط
نوکیا تمایلی به ارتقای گوشی های همراه خود به آندروید نداشت و فکر می کرد که اندروید آینده صنعت موبایل نخواهد بود.
در واقع، این شرکت علاقه ای به عرضه گوشی های هوشمند با صفحات لمسی نداشت .
وقتی شرکت های دیگر در حال ارتقا و کار بر روی گوشی های هوشمند خود بودند، این شرکت همچنان محصولات خود را به همان سبک قدیمی به بازار عرضه می کرد!
برخورداری از استراتژی های بازاریابی ضعیف
این شرکت هیچ محصول جدیدی را ارائه نداد، درحالیکه شرکت های رقیب همیشه در حال افزودن محصولات جدید به مجموعه محصولات خود بودند.
استراتژی بازاریابی نوکیا با شکست مواجه شد.
در واقع، محصولات این شرکت دیگر جذابیتی برای مشتریان نداشت.
اگر نوکیا از استراتژی برندسازی استفاده می کرد، قطعا سهام بازار آن افزایش پیدا می کرد.
غرور بیش از حد
نوکیا به مدت 14 سال رهبر بازار در عرضه تلفن های همراه بود.
این شرکت 70% از سهام بازار رادر اختیار داشت، ولی در عرض 5 سال این شرکت در بازار شکست خورد.
این شرکت در مورد ارزش برند خود دچار غرور شد و فکر می کرد که مشتری ها همچنان به آن وفادار خواهند ماند.
فعالیت های اخیر شرکت نوکیا
شرکت نوکیا در دهه 2020 ، در صدد ارائه تکنولوژی فایو جی در سرتاسر دنیا است.
شبکه های نوکیا، بزرگ ترین حصولات جانبی این شرکت به شمار می آیند.
چه درس هایی را می توانیم از شرکت نوکیا بیاموزیم؟
شرکت نوکیا درس های زیادی را می تواند به ما یاد بدهد. مثلا:
. اگر نتوانید به روز باشید، به زودی شکست می خوردید. وقتی در زندگی به یک چیز بزرگی می رسیم یا وقتی که شرکتمان به موفقیت بزرگی دست پیدا می کند، خیلی زود مغرور می شویم، ولی باید بدانیم که این حس به یک مانع در مسیر پیشرفت ما تبدیل می شود. برخورداری از تواضع و فروتنی برای رشد پیشرفت، کاملا ضروری است.
. اگر به اندازه کافی متواضع نباشید، نمی توانید چیز جدیدی یاد بگیرید. به زندگی خودتان به طور دقیق بنگرید. آیا شبیه همان انسان 5 سال پیش هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، پس قطعا یک چیزی در زندگی شما درست نیست. شما باید به مرور زمان پیشرفت کنید و ارتقا یابید و باید مهارت ها، دانش و تجارب جدیدی را با گذشت زمان به دست بیاورید. شما باید مانند یک آب روان باشید، نه یک آب یخ زده یا راکد.
نتیجه
اکثر افراد با شنیدن اسم نوکیا گوشی همراه را به یاد می آوردند، ولی این شرکت از تاریخچه ای با قدمت طولانی برخوردار که دانستن آن خالی از لطف نیست.
هنوز هم شرکت نوکیا وجود دارد، ولی اولویت های آن تغییرکرده است.
متاسفانه، بسیاری از مهندسان آن به شرکت های دیگری مثل اپل رفته اند.
شکست نوکیا در ابعاد مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است (از جمله غرور بیش از حد این شرکت، برخورداری از استراتژی های بازاریابی ضعیف و غیره. مهم این است که با همه این فراز و نشیب ها، هنوز هم این شرکت بر روی توسعه و فروش تجهیزات مخابرات متمرکز است (مخصوصا ارائه شبکه فایو جی).
شما چه درسی از شرکت نوکیا گرفتید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
0 دیدگاه