در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلف تمام تلاش خود را می کنند تا توجه مشتریان را جلب کنند، همه سعی می کنند از رقبای خود متمایز باشند.
برخورداری از یک برند شناخته شده، یکی از مهم ترین روش هایی است که می توانید کسب و کار خود را خاص جلوه بدهید.
اولین تعامل مشتری با شرکت در لوگوی شما خلاصه می شود؛ از این رو، برای اینکه تاثیر اولیه مثبتی را در مشتری بگذارید، باید برند خودتان را در قالب یک لوگو به مشتری نشان دهید.
یک لوگوی خوب، منعکس کننده کیفیت و ارزش های والای شماست.
وقتی مشتری ها لوگوی شما را در محصولات، کارت های ویزیت، وبسایت و حتی در رسانه های اجتماعی ببینند، این نشان در ذهن آنها حک می شود و از این طریق، شما را می شناسند.
بخاطر اهمیت لوگو در برندسازی، مقاله امروز را به این موضوع اختصاص داده ایم. با ما همراه باشید.
منظور از لوگو چیست؟
مفهوم “لوگو” زمانی بوجود آمد که انسان های اولیه، نمادهایی از شکل ها و حالت های ارتباط را بر روی دیوار نقاشی کردند.
هر چند، آن نقاشی ها با لوگوهای امروزی از زمین تا آسمان تفاوت دارد، ولی هر دو یک هدف را دنبال می کنند و آن “شناخت” است.
بخواهیم به زبان ساده بگوییم، “لوگو” نمادی است از آن برای شناسایی یک برند استفاده می شود. لوگوها، سایز و شکل های مختلفی دارند و می توانند حتی متشکل از کلمات، تصاویر و رنگ ها هم باشند.
اگر برای طراحی لوگو خلاقیت زیادی خرج شود، می تواند بیانگر داستان خلق یک شرکت و پیام برند هم باشد.
حتی برند می تواند با کمک لوگو با مخاطب هدف خود، ارتباط احساسی هم برقرار کند.

اجزای تشکیل دهنده یک لوگو
هیچ قانونی برای طراحی لوگو وجود ندارد که تعیین کند لوگو باید از چه اجزایی تشکیل شود، ولی با این وجود شاهد یک سری مولفه ها و اجزای مشترک در بین انواع لوگوها هستیم که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
رنگ
از رنگ ها به درستی استفاده کنید تا مبلغان اصلی پیام شما باشند.
با انتخاب رنگ درست می توانید به مخاطب بگویید که صاحب برند ارزان قیمتی هستید یا گران قیمت، جدی هستید یا شوخ طبع، خلاق هستید یا پیرو روش های سنتی و هر چیزی که
می خواهید را می توانید با رنگ نشان بدهید!
طراحی حروف
طراحی حروف یا حروف نگاری شامل حروف و فونت هایی می شود که در یک لوگو می بینید.
از طراحی حروف هم می توان برای نشان دادن نوع برندتان استفاده کنید.
تصویر
تصاویر می توانند ساده باشند یا پیچیده.
می توانید از عکس محصولات خودتان هم استفاده کنید.
اگر در لوگو از عکس استفاده می کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت تغییر سایز، عکس همچنان واضح باشد.
شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی حاوی یک جمله یا عبارتی است که برای جذب مخاطب از آن استفاده می شود. معمولا، شعار تبلیغاتی در زیر سایر اجزای تشکیل دهنده لوگو قرار داده می شود.
البته، لوگوی شما می تواند بدون شعار تبلیغاتی هم باشد.
چرا لوگو بسیار مهم است؟
وقتی کسب و کاری را شروع می کنید، ممکن است در وهله اول، طراحی یک لوگو، کار هزینه برداری باشد.
اکثر افراد اهمیت لوگو را درک نمی کنند، زیرا نمی دانند که که طراحی یک لوگو تا چه اندازه می تواند اهداف بلندمدت را برای کسب و کار آنها تنظیم کند.
داشتن یک لوگو به این معناست که در مورد کسب و کار خود، ایده واضح و مشخصی دارید و
می دانید که می خواهید به چه اهدافی برسید.
در ادامه، به تعدادی از دلایل اهمیت لوگو و تاثیر لوگو در برندسازی اشاره می کنیم:
لوگوها باعث جلب توجه مشتری ها می شوند
امروزه، دیگر کسی علاقه ای به شنیدن صحبت های مدیر یک شرکت یا توضیحات طولانی در مورد محصولات ندارد و باید یک چیزی وجود داشته باشد که توجه مشتری را به خود جلب کند. “لوگو” همان چیزی است که به آن نیاز دارید و با کمک آن می توانید ارزش محصولات و خدمات خود را به مشتری القا کنیدو برندسازی درستی را شروع کنید.
لوگوها باعث می شوند مشتری برداشت اولیه مثبتی از برند شما داشته باشند
لوگوها، اولین چیزی هستند که به مشتری بالقوه معرفی می شوند؛ بنابراین، اگر به درستی طرحی شوند، می توانند حس کنجکاوی مشتری را برانگیزند و آنها را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار شما تشویق کنند.
اگر تاثیر اولیه شما مثبت باشد، حضور مستحکم و پایداری را در بازار خواهید داشت و گام محکمی برای برندسازی برداشته اید.
لوگو، پایه و اساس هویت برند شما را تشکیل می شود
هویت برند شما از لوگو نشئت می گیرد. رنگ، فونت و سایر خصوصیات یک لوگو، هویت برند را به بهترین وجه نمایش می دهند.
لوگوها در ذهن مشتری شما ماندگار می شود
اگر لوگوی به یاد ماندنی ای بسازید، مخاطبن می توانند به راحتی برند شما را شناسایی کنند.
یک لوگوی ایده آل به مشتریان بالقوه کمک می کند تا به طور مستمر با برند شما ارتباط برقرار کند. ظاهر زیبای لوگو می تواند منجر به احساسات مثبتی در مخاطب شود.
لوگوها باعث تمایز شما از رقبا می شوند
اگر بتوانید لوگوی خود را طوری طراحی کنید که بیانگر پیشینه و پیشنهاد فروش منحصر به فرد شرکت شما (USP) باشد و در عین حال هم از رقبا متمایز باشد، قطعا باعث برتری شرکت شما می شود و برند سازی را حرفه ای تر روع کرده اید.
لوگوها باعث ارتقای وفاداری می شوند
با رشد و پیشرفت شرکت ها، تعداد مشتریان بیشتری لوگوی شما را خواهند شناخت.
وقتی مشتر ها با لوگوی شما آشنا باشند، باعث می شود به شرکت شما اعتماد کنند.
وقتی مشتری ها به محصول شما نیاز داشته باشند، اولین چیزی که در بین انواع برندها به دنبال آن می گردند، لوگوی شماست.
سخن پایانی
تاثیر لوگو در برندسازی بر هیچ کس پوشیده نیست و اهمیت آن، در جلب توجه مشتری، ارتقای وفاداری، تمایز از رقبا و سایر موارد خلاصه می شود.
توجه داشته باشید که برای طراحی لوگو باید ابتدا، هویت برند خود را تعریف کنید تا طراحی شما منعکس کننده هویت برند و نوع نگاه مخاطبان و مشتری ها به آن باشد.
البته، می توانید با سازمان های بازاریابی دیجیتال هم در این زمینه همکاری کنید.
آیا برای برندسازی خود، لوگوی مناسبی را انتخاب کرده اید؟
اجزای تشکیل دهنده لوگوی شما چه چیزهایی هستند؟
به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ی شرکت های دیجیتال مارکتینگ کارآمد را بخوانید
0 دیدگاه