با وجود روش های مدرنی که برای جذب مشتری و تبلیغات محصولات وجود دارد، ولی باز هم “فروش تلفنی” نقش مهمی در زمینه بازاریابی دارد.
امروزه، ارتباط مستقیم با مشتری، بهترین راه برای جذب مشتری برای یک کسب و کار به شمار می آید
از آنجایی که هر کاری اصولی دارد، پیگیری مشتریان در فروش تلفنی هم از این قاعده مستثنی نیست.
مقاله امروز ما به اهمیت پیگیری مشتریان در فروش تلفنی و به کارگیری استراتژی های مفید در فروش تلفنی اختصاص دارد؛ پس با ما همراه باشید.
چرا پیگیری مشتریان در فروش تلفنی از اهمیت زیادی برخوردار است؟
وقتی با مشتری تماس می گیرید و شروع به پیگیری می کنید، با این کار نشان می دهید که به مشتری توجه خاصی دارید و قصد شما فقط تبلیغات کسب و کارتان نیست، بلکه می خواهید ارتباط با معنا و مفهومی را با او برقرار کنید.
با پیگیری مشتری نشان می دهید که قصد شما ارتباط بلندمدت است و قرار نیست ارتباط شما بعد از انجام معامله به اتمام برسد.
به این ترتیب، چرخه فروش ما همچنان فعال باقی می ماند.

برای پیگیری مشتریان در فروش تلفنی از چه استراتژی ها و روش هایی کمک بگیریم؟
. اعتماد مشتری را جلب کنید
وقتی با مشتری تماس می گیرید و شروع به پیگیری می کنید، با این کار نشان می دهید که به مشتری توجه خاصی دارید و قصد شما فقط تبلیغات کسب و کارتان نیست، بلکه می خواهید ارتباط با معنا و مفهومی را با او برقرار کنید.
با پیگیری مشتری نشان می دهید که قصد شما ارتباط بلندمدت است و قرار نیست ارتباط شما بعد از انجام معامله به اتمام برسد.
به این ترتیب، چرخه فروش ما همچنان فعال باقی می ماند.
. از آزار دادن مشتریان بالقوه خودداری کنید
هر زمان که با مشتری خود تماس می گیرید، هدف شما باید متقاعد کردن آنها باشد؛ نه اینکه با سوالات تکراری آنها را اذیت کنید.
هنگام برقرای ارتباط با مشتری، لحن مودبانه ای داشته باشید.
اگر به هر دلیلی مشتری به تماس شما پاسخ نداد، صبر کنید.
همیشه در نظر داشته باشید که هدف شما این است که بازاریاب تلفنی خوبی باشید.
. از مشتری در خصوص زمان بعدی تماس تلفنی نظر بخواهید
یکی از روش های اصولی در زمانی که می خواهید تماس تلفنی خود را به پایان برسانید، این است که از مشتری بپرسید که برای پیگیری بعدی چه زمانی فرصت دارد.
از مشتری تاریخ و ساعت دقیق را بپرسید.
حتی ممکن است زمان خاصی را به مشتری پیشنهاد بدهید، ولی اطمینان حاصل کنید که مشتری هم در آن زمان فرصت کافی برای برقراری تماس تلفنی دارد.
این یکی از قدرتمندترین تکنیک ها و روش هایی است که می توانید از آن برای پیگیری مشتریان در فروش تلفنی استفاده کنید.
. قبل از برقراری تماس پیگیری، به مشتری یادآوری کنید
هیچوقت بدون اطلاع قبلی با مشتری تماس نگیرید.
شما باید برای زمان تماس تلفنی، از قبل برنامه ریزی کنید.
حتی گاهی اوقات، با وجود اطلاع قبلی، باز هم مشتری فرصت پاسخگویی ندارد یا اینکه در موقعیتی گرفتار شده است.
بهترین زمان برای اطلاع رسانی به مشتری، یک روز قبل از تماس پیگیری است.
می توانید برای مشتری پیامک ارسال کنید یا اینکه یک ایمیل بفرستید و به تاریخ و زمان برقراری تماس تلفنی اشاره کنید.
. وقت شناس باشید
از آنجایی که از قبل برای تماس پیگیری برنامه ریزی کرده اید، پس درست سر وقت با مشتری تماس بگیرید.
هیچوقت نباید مشتری را منتظر بگذارید و با وقت شناسی به مشتری نشان می دهید که برای زمان او ارزش قائل هستید.
“وقت شناس بودن” بیانگر رفتار حرفه ای شماست و مشتری هم نسبت به شنیدن حرف های شما علاقه پیدا می کند.
. به سخنان خود در هنگام پیگیری مشتریان در فروش تلفنی توجه داشته باشید
از دست نوشته های قدیمی پیگیری مشتریان استفاده نکنید و سعی کنید ابتکار به خرج دهید. برای اینکه مشتری از سخنان شما انرژی مثبتی را دریافت کند، از سبک متفاوتی در هنگام شروع صحبت های خود استفاده کنید؛ مثلا می توانید اول نام خودتان و نام برند/ شرکت را بگویید و بعد، با جملاتی جذاب سخنان خود را ادامه بدهید.
. میزان علاقه مشتری را افزایش دهید
میزان علاقه مشتری را می توان با ایمیل های یادآور افزایش داد.
شما می توانید لینک وبسایت خودتان را در ایمیل درج کنید تا مشتری در مورد شرکت شما و محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید، از قبل اطلاعات لازم را بدست آورد.
به این صورت، اگر سوالی برای مشتری پیش بیاید هم می تواند در طی تماس تلفنی از شما بپرسد. البته، این یک روش غیرمستقیم در افزایش فروش محصولات هم به شمار می آید.
مزایای استفاده از روش های اصولی پیگیری مشتریان در فروش تلفنی
با بکار بردن روش های اصولی پیگیری مشتریان در فروش تلفنی، شاهد مزایای زیر خواهید بود:
. افزایش وفاداری مشتری
تماس های پیگیری باعث تعامل مشتریان با کسب و کار شما می شود.
در نهایت، مشتری از رفتار بی نظیر شما الهام می گیرد و تلاش می کند تا به برند شما وفادار باشد. وقتی به مشتری توجه کافی می کنید، مشتریان شاد و راضی هم برند شما را به رقبا ترجیح می دهند.
. افزایش فروش
تماس پیگیری در فروش تلفنی، فروش شرکت شما را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.
همه مشتری ها به توجه شما نیاز دارند و می خواهند احساس کنند که خاص هستند!
هنگام برقراری ارتباط با مشتری ها، آنها به خوبی از علاقه شما نسبت به برقراری ارتباط پایدار آگاه می شوند.
حتی آنها محصولات یا خدمات شما را به دوستان و خانواده خود هم پیشنهاد می دهند.
همین امر، سرعت چرخه فروش شما را تسریع می کند.
سخن پایانــــــــــــــــــی
برای اینکه فروش تلفنی موفقی داشته باشید و میزان فروش خود را به طور قابل توجهی ارتقا ببخشید، باید به روش های اصولی پیگیری مشتریان توجه داشته باشید.
متقاعد کردن مشتری ها و در عین حال هم، ایجاد احساس رضایت و برقراری ارتباط تجاری موفقیت آمیز، یکی از بزرگترین چالش ها برای نمایندگان فروش است که می توان با جلب اعتماد مشتری، وقت شناس بودن و غیره، این مسیر را هموار نمود.
شما از کدام روش اصولی پیگیری مشتریان در فروش تلفنی استفاده می کنید؟
آیا شاهد تاثیرات مثبتی هم بوده اید؟
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
0 دیدگاه