کمپین تبلیغاتی ، یکی از حساس ترین ابزاری است که می تواند فروش و برند ، شما را به سرعت زیادی رشد دهد. امروزه کمپینهای مختلفی در حال اجرا هستند و بدون آنکه به آنها توجه کنیم به سمتشان کشیده میشویم.
هدف اکثر کمپینها جذب مخاطبین در کوتاه مدت است، اما کمپینها نمی توانند به راحتی موفق شوند بلکه عوامل زیادی بر طراحی و اجرای کمپینها تاثیر گذار هستند.
در این مقاله میخواهیم ۱۴ مرحله طراحی کمپین تبلیغاتی موفق را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی موفق:
- شناخت وضعیت فعلی و تحلیل موقعیت برند
- هدف گذاری برای کمپین
- شناسایی بازار هدف
- مشخص کردن لوکیشن هدف
- بررسی مدت عمر خدمت یا محصول
- انتخاب پیامهای تبلیغاتی
- تولید محتوای تبلیغاتی با توجه به اهداف کمپین
- انتخاب رسانههای تبلیغاتی موثر
- انتخاب بهترین زمان انتشار
- یکسانسازی ارتباطات بازاریابی
- بودجه بندی کمپین
- پیش بینی اتفاقات احتمالی در زمان کمپین و رفع مشکلات احتمالی
- برنامه محتوایی و تقویم اجرایی
- اندازهگیری نتایج
شناخت وضعیت فعلی و تحلیل موقعیت برند
هر برنامهای باید با توجه به پتانسیلهای مجموعه طراحی شود. بدون شناخت پتانسیلهای مالی و تولید نمی توان برنامه موفقیت آمیزی برای کمپین طراحی کرد، بدین ترتیب اولین اقدام شما این است که به سراغ پتانسیلهای موجود در برند بروید.
برای شناخت پتانسیلها بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:
جایگاه برند در بازار چگونه است؟
برند چه ابزارهای تبلیغاتی را در اختیار دارد؟
آیا با پتانسیلهای موجود میتوان در بازار سهم داشت؟
آیا مشتریان از خدمات یا محصول رضایت دارند؟
برند چه فرصتهایی را در پیش رو دارد؟
مزیتهای رقابتی برند چیست؟
چه خطراتی وجهه و نتیجهگیری برند را تهدید میکند؟
آیا باید الگوی ارائه محصولات و خدمات را برای افزایش مخاطبین تغییر داد؟
شناخت وضعیت فعلی به مشاوران تبلیغاتی کمک میکند تا بتوانند بهترین برنامه برای کمپین تبلیغاتی را ارائه بدهند.
هدف گذاری کمپین تبلیغاتی
هدف یکی از مهمترین بخش طراحی کمپین تبلیغاتی موفق است، هدف در کمپین تبلیغاتی شامل موارد زیر میباشد:
جذب مشتری جدید
افزایش فروش
افزایش ارتباط با مشتریان
بدست آوردن بازارهای جدید
افزایش آگاهی از برند
افزایش سهم بازار
معرفی خدمت یا محصول جدید
شناسایی بازار هدف
برای شناسایی هدف شما باید اطلاعات در خصوص رقیبان، مشتریان و صنعت برند بدست آورید برای این کار ما به شما پیشنهاد میکنیم سوالات زیر را پاسخ دهید:
مشتریان شما بیشتر خانوم یا آقا هستند؟
درآمد مشتریان شما در چه سطحی است؟
بیشترین رده سنی مشتریان شما چیست؟
مشتریان هدف شما در چه مکانهایی حضور دارند؟
رقیبان اصلی شما چه کسانی هستند؟
بهترین زمان فروش در این صنعت چیست؟
مشتریان هدف شما به چه زمینههایی علاقه دارند؟
مشتریان هدف شما چه خصوصیاتی دارند؟
رقیبان شما چند در صد از بازار را از آن خود کرده اند؟
صنعت و بازار برند در زمان گذشته و حال و آینده چگونه است؟
چرا مخاطبین برند رقیب را برای دریافت محصول یا خدمت انتخاب کرده اند؟
مشخص کردن لوکیشن هدف
هدف گذاری کمپین براساس موقعیت جغرافیایی بسیار مهم است، در حقیقیت منطقه هدف بر روی پیام تبلیغاتی و زمان انتشار آن تاثیرگذار است، بنابراین باید دقیق مشخص شود که چه مناطق و شهرهایی را قصد جذب مخاطبین هدف دارید.
بررسی مدت زمان خدمت یا محصول
هنگامی که هدف شما از برگزاری کمپین فروش یا معرفی خدمت یا محصول باشد، باید به مدت زمان عمر آن توجه کنید تبلیغاتی محصولی که در ابتدای راه است و نیاز به معرفی دارد متفاوت است توجه به این موضوع بر روی زمان و هزینه تاثیر بسزایی دارد.
انتخاب پیامهای تبلیغاتی
برای تبلیغ یک محصول شما باید به کلمات کلیدی که برای ارائه آن محصول انتخاب میکنید توجه کنید موارد زیر در تعریف پیام تبلیغاتی بسیار مهم است:
پیام باید مخاطبین هدف را جذب کند.
تعریف پیام در جهت اهداف کمپین باشد.
پیام باید ساده و روان و کوتاه و خالی از پیچیدگی باشد.
تولید محتوای تبلیغاتی
نحوه ارائه پیام تبلیغاتی به مخاطبین بسیار مهم است، تولید محتوای تبلیغاتی به شکل تصاویر گرافیکی، ویدیو و تیزر پیام را به مخاطب به بهترین شکل ارائه میدهد.
تولید محتوای تبلیغاتی یک بخش بسیار مهم است و اشتباه بزرگ اکثر شرکتهای این است که تولید محتوای تبلیغاتی کمپین را جدی نمی گیرند در صورتی که تولید محتوای جذاب و حرفهای نرخ تبدیل را در تبلیغات افزایش میدهد.
انتخاب رسانه تبلیغاتی
از جمله عوامل مهم در طراحی کمپین تبلیغاتی موفق انتخاب درست و هدفمند رسانههای تبلیغاتی است گاهی اوقات میبینیم که آژانسهای تبلیغاتی به دلیل فعال بودن در یک رسانه بدون توجه به برند و مخاطبین همان رسانه را پیشنهاد میکنند، این یکی از اشتباهات بزرگ در طراحی کمپین است که بدون در نظر گرفتن برند و مخاطبین رسانه را انتخاب کنید.
انتخاب زمان انتشار
در قسمتهای فوق بیان کردیم که انتخاب رسانه تبلیغاتی در نتیجهگیری کمپین تاثیر بسزایی دارد، انتخاب زمان انتشار تبلیغات نیز بسیار مهم است. زمان بندی درست میتواند میزان نمایش تبلیغ را افزایش دهد به طور مثال برای فروش یک محصول غذایی بهترین زمان ارائه تبلیغات زمان ناهار یا شام است.
یکسانسازی ارتباطات بازاریابی
یکسانسازی ارتباطات بازاریابی به اختصار lmc مینامند که یک رویکرد مفهومی است ، که برای طراحی و تدوین برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی توسط اکثر سازمانها ارائه میشود.
یکسانسازی ارتباطات بازاریابی برای نتیجهگیری بهتر برای برند و مشتریان برند بسیار مهم است. یکسانسازی ارتباطات بازاریابی تمام مفهوم بازاریابی و تبلیغات که شامل تبلیغات فروش، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم و رسانههای اجتماعی میشود را ادغام میکند.
بودجه بندی کمپین تبلیغاتی
یکی دیگر از مراحل کمپین تبلیغاتی موفق ، بودجه بندی کمپین است .گاهی اوقات شرکتها بودجهای را برای تبلیغات در نظر میگیرند که با توجه به اهداف بودجه مناسبی نیست و یک مشاور تبلیغاتی حرفهای اگر با همچین شرایطی روبه رو شود روشهای بازاریابی ساده و ارزان پیشنهاد میدهد؛ زیرا تبلیغات خوب و هدفمند تا حدودی گران است.
معمولا هزینههای تبلیغاتی مطابق با اهداف کمپین تبلیغات تعیین میشود به طور مثال اگر هدف یک سازمان فروش ۵ هزار محصول است برای تبلیغات باید هزینههای زیادی صرف شود.
به طور کلی بعد از تعیین هدف بسنجید که برای رسیدن به آن چه مقدار هزینه کنید، لازم به ذکر است که بگوییم بهترین حالت بودجه بندی، کمپین هزینه با توجه به اهداف کمپین برآورد شود.
پیش بینی احتمالات اتفاقی در کمپین
هنگام اجرای کمپین شما باید پیش بینی کنید که ممکن است در طول اجرای کمپین چه فرصتها و تهدیداتی برای کمپین شما بوجود آید با پیش بینی اتفاقات میتواند باعث شود تا شما راهکارهای اولیه برای مقابله را طراحی نمایید.
برنامه محتوایی و تقویم تبلیغاتی
هر برنامه تبلیغاتی با برنامه ریزی به موفقیت خواهد رسید، بعد از بررسی تمام مراحل بیان شده شما باید تقویم محتوایی و تبلیغاتی را طراحی کنید این تقویم به شما کمک میکند تا اتفاقات هر روز را معین کنید و وظیفه هر دپارتمان تبلیغاتی مشخص شود، نرم افزارهایی که در این زمینه به شما کمک میکنند شامل اکسل و گوگل کلندر میشود.
اندازهگیری نتایج
در انتهای هر کمپین تبلیغاتی باید نتایج را اندازهگیری کنید معمولا باید مقدار نمایش و بازدید کننده و مقدار مخاطبین جذب شده در هر رسانه مشخص شود، این اندازهگیری به این علت انجام میشود که بدانیم آیا موفق شده ایم به اهداف کمپین تبلیغاتی دست پیدا کنیم یا خیر.
سخن پایانی
در این مقاله 14 مرحله طراحی کمپین تبلیغاتی موفق را بیان کردیم. امید است این مطلب برای شما مفید باشد.
منتظر نظرات و پیشنهادات شما در بخش کامنت هستیم.
حتما بخوانید: بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ
0 دیدگاه