مدیریت تبلیغات یعنی مدیریت هزینه ها ، زمان وانرژی . یک مدیر تبلیغات با انتخابهای خود میتواند مسیر موفقیت یک برند را هموار و با انتخاب غلط میتواند مسیر شکست یک برند را هموارتر سازد.
بسیاری از کسب و کارها به دلیل برند سازی، افزایش فروش و مشتریسازی اقدام به تبلیغات میکنند اما در اکثر تبلیغات هزینههای زیادی صرف میشود.
شاید شما این جمله معروف از John WanaMaker را که میگوید مطمئن هستم که نیمی از بودجه تبلیغاتی به هدر میرود اما نمی دانم کدام نیمه را ، از بسیاری آژانسهای تبلیغاتی شنیده باشید مخصوصا هنگامی که هزینههای کمپین تبلیغاتی زیاد میشود.
اما امروز به دلیل توسعه دانش و علم در تبلیغات نمی توانیم هزینههای تبلیغاتی را به گونهای مدیریت کنیم که کمترین میزان هدر رفتگی را در تبلیغات داشته باشیم.
تبلیغات چیست؟
امروزه تبلیغات برای خود ، مرزی تعیین نمی کند و به همین دلیل نمی توان تعریف جامعی برای آن در نظر گرفت.
در گذشته تبلیغات برای معرفی یک کسب و کار مورد استفاده قرار میگرفت اما امروزه یک محصول میتواند تبلیغ کننده یک برند باشد.علم بازاریابی به ما یاد داده یک محصول میتواند به طور مستقیم با مشتری ارتباط برقرار کند از بسته بندی تا ویترینها، انتخاب رنگ سازمانی، کاتالوگها و پروموشنها، محلهای حضور یک برند، محل اصلی دفتر برند همه اینها یک نوع تبلیغ محسوب میشود.
تبلیغات بسیار گسترده شده است به همین دلیل اهمیت تبلیغات بسیار بالا است.
تاریخچه تبلیغات
اگر ما آگهیهای رو دیوار را تبلیغات محسوب کنیم پس باید بگوییم چهار هزار سال قبل از میلاد تبلیغات شروع شده است.
بهائیا در کتاب خود بیان کرده است که چهار هزار سال قبل از میلاد بر روی سنگهای بزرگ هندی، نمونههایی از اهمیت مدیریت تبلیغات مشاهده شده است.
در هزار سال پیش مردم چین برای مغازههای خود لوگوی تجاری انتخاب میکردند بنابراین میتوانیم بگوییم که از دیرباز تا به حال تبلیغات با انسان همراه بود و وسیلهای برای معرفی کسب و کارها و افزایش مشتری بوده است.
اهمیت تبلیغات
تبلیغات برای مشتریان و فروشندگان و جامعه دارای اهمیت است؛ زیرا اگر هیچ تبلیغی در رادیو، تلویزیون و روزنامه نبود مشتریان مطلع نمی شدند که چه محصولاتی در بازار وجود دارد و در دسترس است .به طور کلی تبلیغات مشتریان را نسب به محصولات در بازار آگاه میکنند.
مدیریت تبلیغات چیست؟
در قسمت های فوق اهمیت تبلیغات را بیان کردیم. به خوبی میدانیم که مخاطب تبلیغات مردم هستند. در حقیقت باید برای اثر بخشی تبلیغات اهتمام بورزیم که این امر تنها با شناخت بازار هدف کسب و کار و انتخاب صحیح راهکارهای تبلیغاتی انجام میشود.
امروزه مدیریت تبلیغات به قدری مهم است که یکی از رشتههای دانشگاهی را به خود اختصاص داده است و علاقمندان به مباحث مدیریت تبلیغات این رشته را برای تحصیل انتخاب میکنند.
موارد که در این رشته مورد بررسی قرار میگیرد شامل تاریخچه تبلیغات، تعریف تبلیغات، صنعت تبلیغات، نقش تبلیغات در تجارت، رسانه و استراتژی آن، کمپین تبلیغاتی، تکنیکهای تبلیغاتی، رابطه تبلیغات با سازمانها میشود.
مدیر تبلیغاتی چه کسی است؟
مدیر تبلیغات فردی است که باید برند را به مخاطبین به بهترین شکل ممکن معرفی کند. در حقیقیت یک مدیر تبلیغاتی مسئول توسعه کسب و کار و مدیریت روشهایی است که کسب و کار میتواند مخاطبین هدف خود را شناسایی و برند را به آنها معرفی کند.
مدیر تبلیغات موظف به طراحی و نظارت بر استراتژی تبلیغات است همچنین او باید بتواند با تیم فروش و بازاریابی همکاری ویژهای داشته باشد.

وظایف اصلی مدیر تبلیغاتی
- شناسایی اهداف برند
- شناسایی مخاطبان هدف
- برنامه ریزی برای توسعه در کوتاه مدت و بلند مدت
- بررسی بازار و شناسایی موقعیتهای مناسب برای تبلیغات
- بسترسازی مناسب برای معرفی بهتر برند در فضاهای مختلف تبلیغاتی
- استفاده از توان تیم فروش و بازاریابی برای طرح ریزی تبلیغاتی
- نظارت بر ایدههای تبلیغاتی و نحوه اجرا تبلیغات
اهداف تبلیغات
تبلیغات چهار هدف اصلی دارد که به شرح زیر است:
- آزمایش: شرکتهایی که دوست دارند معرفی شوند به دنبال این هستند که با تبلیغات، محصولات خود را معرفی و افراد را ترغیب به خرید محصولات کنند. در این حالت شرکتها از تکنیکها و ترفندهای جذاب برای تبلیغات استفاده میکنند تا مشتریان از محصولات بازدید و برای آزمایش هم که شده محصولات را خریداری کنند.
- حفظ مشتریان: شرکتها تلاش میکنند تا مشتریان خود را حفظ کرده تا بتوانند محصولات را به انها ارائه بدهند در این مرحله شرکتهای تبلیغاتی تلاش میکنند تا با تبلیغات جدید مشتریان را ترغیب به خرید محصول میکنند.
- جذب مشتریان رقبا: منظور ما از جذب مشتریان رقبا این است که مشتریان را ترغیب کنیم تا برند محصولاتی که خریداری میکنند را تغییر بدهند و به برند شما جذب شوند.
- بازگرداندن مشتریان سابق: برای این که بتوانیم مشتریان سابق را برگرداندیم میتوانیم از روشهای مختلفی مانند تخفیف دادن، تغییر در بسته بندی، تبلیغات جدید استفاده کنیم.
حتما بخوانید: بازاریابی صنعتی با b2b
0 دیدگاه